
Polityka prywatności firmy
Polityka ochrony danych osobowych
§1
[postanowienia ogólne]
1. Niniejszy dokument (dalej: Polityka) jest polityką ochrony danych osobowych w
rozumieniu RODO – rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679
z 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z
przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich
danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie
danych).
2. Polityka zawiera:
a) Opis zasad ochrony danych obowiązujących w Wypożyczalni Sprzętu
Budowlanego i Elektronarzędzi “WŁODEK” z siedzibą w Niepołomicach, ul. Stefana
Batorego 14, 32-005 Niepołomice, (dalej: Firma),
b) Odwołania do załączników uszczegóławiających, a w szczególności procedur
lub instrukcji dotyczących poszczególnych obszarów z zakresu ochrony danych
osobowych.
3. Odpowiedzialny za wdrożenie i utrzymanie niniejszej Polityki jest Maciej
Włodarczyk – właściciel firmy.
4. Firma zapewnia zgodność postępowania kontrahentów Firmy z niniejszą Polityką
w odpowiednim zakresie, gdy dochodzi do przekazania im danych osobowych
przez Firmę.
§2
[skróty i definicje]
1. Polityka oznacza niniejszą Politykę ochrony danych osobowych, o ile co innego
nie wynika wyraźnie z kontekstu.
2. RODO oznacza rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z
27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych
w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego
przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne
rozporządzenie o ochronie danych).
3. Dane oznaczają dane osobowe, o ile co innego nie wynika wyraźnie
z kontekstu.
4. Dane szczególnych kategorii oznaczają dane wymienione w art. 9 ust. 1 RODO,
tj. dane osobowe ujawniające pochodzenie rasowe lub etniczne, poglądy
polityczne, przekonania religijne lub światopoglądowe, przynależność do związków
zawodowych, dane genetyczne, dane biometryczne w celu jednoznacznego
zidentyfikowania osoby fizycznej lub dane dotyczące zdrowia, seksualności lub
orientacji seksualnej.
5. Dane karne oznaczają dane wymienione w art. 10 RODO, tj. dane dotyczące
wyroków skazujących i naruszeń prawa.
6. Dane dzieci oznaczają dane osób poniżej 16 roku życia.
7. Osoba oznacza osobę, której dane dotyczą, o ile co innego nie wynika wyraźnie
z kontekstu.
8. Pomiot przetwarzający oznacza organizację lub osobę, której Firma powierzyła
przetwarzanie danych osobowych.
9. Profilowanie oznacza dowolną formę zautomatyzowanego przetwarzania
danych osobowych, które polega na wykorzystaniu danych osobowych do oceny
niektórych czynników osobowych osoby fizycznej, w szczególności do analizy lub
prognozy aspektów dotyczących efektów pracy tej osoby fizycznej, jej sytuacji
ekonomicznej, zdrowia, osobistych preferencji, zainteresowań, wiarygodności,
zachowania, lokalizacji lub przemieszczania się.
10. Eksport danych oznacza przekazanie danych do państwa trzeciego lub
organizacji międzynarodowej.
11. RCPD lub Rejestr oznacza Rejestr Czynności Przetwarzania Danych Osobowych.
§3
[zasady ochrony danych osobowych w Firmie]
1. Ochrona danych osobowych w Spółce opiera się o następujących filarach:
1) Legalizm – Firma dba o ochronę prywatności i przetwarza dane zgodnie z
prawem,
2) Bezpieczeństwo – Firma zapewnia odpowiedni poziom bezpieczeństwa danych,
podejmując stale działania w tym zakresie,
3) Prawa Jednostki – Firma umożliwia osobom, których dane przetwarza,
wykonywanie swoich praw i prawa te realizuje,
4) Rozliczalność – Firma dokumentuje to, w jaki sposób przetwarza dane osobowe,
aby w każdej chwili móc wykazać przed organami kontroli zgodność procedur z
RODO.
2. Spółka przetwarza dane osobowe z poszanowaniem następujących zasad:
1) w oparciu o podstawę prawną i zgodnie z prawem (legalizm),
2) rzetelnie i uczciwie (rzetelność),
3) w sposób przejrzysty dla osoby, której dane dotyczą (transparentność),
4) w konkretnych celach i nie „na zapas” (minimalizacja),
5) nie więcej niż potrzeba (adekwatność),
6) z dbałością o prawidłowość danych (prawidłowość),
7) nie dłużej niż potrzeba (czasowość),
8) zapewniając odpowiednie bezpieczeństwo danych (bezpieczeństwo).
§4
[system ochrony danych osobowych]
1. Spółka dokonuje identyfikacji zasobów danych osobowych, klas danych,
zależności między zasobami danych, identyfikacji sposobów wykorzystania
danych, w tym:
1) przypadków przetwarzania danych szczególnych kategorii i danych karnych,
2) przypadków przetwarzania danych osób, których firma nie identyfikuje,
3) przypadków przetwarzania danych dzieci,
4) profilowania,
5) współadministrowania danymi.
2. Spółka opracowuje, prowadzi i utrzymuje Rejestr Czynności Przetwarzania
Danych Osobowych. Rejestr jest narzędziem rozliczania zgodności z ochroną
danych w Firmie.
3. Firma zapewnia, identyfikuje, weryfikuje podstawy prawne przetwarzania
danych i rejestruje je w Rejestrze, w tym:
1) utrzymuje system zarządzania zgodami na przetwarzanie danych
i komunikację na odległość,
2) inwentaryzuje i uszczegóławia przypadki, gdy Firma przetwarza dane na
podstawie prawnie uzasadnionego interesu Firmy.
4. Firma spełnia obowiązki informacyjne względem osób, których dane przetwarza,
oraz zapewnia obsługę ich praw, realizując otrzymane w tym zakresie żądania, a
w szczególności:
1) przekazuje osobom prawem wymagane informacje przy zbieraniu danych i w
innych sytuacjach oraz organizuje i zapewnia udokumentowanie realizacji tych
obowiązków,
2) weryfikuje i zapewnia możliwość efektywnego wykonania każdego typu
żądania przez siebie i swoich przetwarzających,
3) zapewnia odpowiednie nakłady i procedury, aby żądania osób były
realizowane w terminach i w sposób wymagany przez RODO
i odpowiednio dokumentowane,
strona 3 z 8
5. Firma stosuje zasady i metody zarządzania minimalizacją (privacy by deflaut), a
w tym:
1) zasady zarządzania adekwatnością danych,
2) zasady reglamentacji i zarządzania dostępem do danych,
3) zasady zarządzania okresem przechowywania danych i weryfikacji dalszej
przydatności.
6. Firma zapewnia odpowiedni poziom bezpieczeństwa danych, w tym:
1) przeprowadza analizy ryzyka dla czynności przetwarzania danych lub ich
kategorii,
2) przeprowadza oceny skutków dla ochrony danych tam, gdzie ryzyko naruszenia
praw i wolności osób jest wysokie,
3) dostosowuje środki ochrony danych do ustalonego ryzyka,
4) stosuje procedury pozwalające na identyfikację, ocenę i zgłoszenie
zidentyfikowanego naruszenia ochrony danych Urzędowi Ochrony Danych –
zarządza incydentami.
7. Firma posiada zasady doboru przetwarzających dane na rzecz Firmy, wymogów
co do warunków przetwarzania (umowa wynajmu), zasad weryfikacji wykonania
umów wynajmu.
8. Firma stosuje zasady weryfikacji, czy nie przekazuje danych do państw trzecich
(poza UE, Norwegię, Lichtenstein, Islandię) lub do organizacji międzynarodowych
oraz zapewnia zgodne z prawem warunki przekazania, jeśli ma ono miejsce.
9. Firma zarządza zmianami wpływającymi na prywatność. W tym celu procedury
uruchamiania nowych projektów i inwestycji w firmie uwzględniają konieczność
oceny wpływu zmiany na ochronę danych, analizę ryzyka, zapewnienie
prywatności (a w tym celów przetwarzania, bezpieczeństwa danych i
minimalizacji) już w fazie projektowania zmiany, inwestycji czy na początku
nowego projektu.
10. Spółka stosuje zasady weryfikacji, kiedy zachodzą przypadki przetwarzania
transgranicznego oraz zasady ustalania wiodącego organu nadzorczego i
głównej jednostki organizacyjnej w rozumieniu RODO.
§5
[inwentaryzacja]
1. Firma identyfikuje przypadki, w których:
1) przetwarza lub może przetwarzać dane szczególnych kategorii lub dane karne,
oraz utrzymuje dedykowane mechanizmy zapewnienia zgodności z prawem
przetwarzania takich danych. W razie zidentyfikowania przypadków przetwarzania
danych szczególnych kategorii lub danych karnych Spółka postępuje zgodnie z
przyjętymi zasadami w tym zakresie,
2) przetwarza lub może przetwarzać dane niezidentyfikowane
i utrzymuje mechanizmy ułatwiające realizację praw osób, których dotyczą dane
niezidentyfikowane,
3) dokonuje profilowania przetwarzanych danych i utrzymuje mechanizmy
zapewniające zgodność tego procesu z prawem. W razie zidentyfikowania
przypadków profilowania i zautomatyzowanego podejmowania decyzji Firma
postępuje zgodnie z przyjętymi zasadami w tym zakresie,
4) współadministruje danymi i postępuje w tym zakresie zgodnie z przyjętymi
zasadami.
§6
[Rejestr Czynności Przetwarzania Danych]
1. Rejestr Czynności Przetwarzania Danych stanowi formę dokumentowania
czynności przetwarzania danych, pełni rolę mapy przetwarzania danych i jest
jednym z kluczowych elementów umożliwiających realizację fundamentalnej
zasady, na której opiera się cały system ochrony danych osobowych, czyli zasady
rozliczalności.
2. Firma prowadzi Rejestr, w którym inwentaryzuje i monitoruje sposób,
w jaki wykorzystuje dane osobowe.
3. Rejestr jest jednym z podstawowych narzędzi umożliwiających Firmie rozliczanie
większości obowiązków ochrony danych.
4. Firma dokumentuje w Rejestrze podstawy prawne przetwarzania danych dla
poszczególnych czynności przetwarzania.
5. Wskazując w dokumentach ogólną podstawę prawną (zgoda, umowa,
obowiązek prawny, żywotne interesy, zadanie publiczne, uzasadniony cel firmy),
Firma dookreśla podstawę w precyzyjny i czytelny sposób.
6. Firma wdraża metody zarządzania zgodami umożliwiające rejestrację i
weryfikację posiadania zgody osoby na przetwarzanie jej konkretnych danych w
konkretnym celu, zgody na komunikację na odległość oraz rejestrację odmowy
zgody, cofnięcia zgody i podobnych czynności.
§7
[sposób obsługi praw jednostki i obowiązków informacyjnych]
1. Firma dba o czytelność i styl przekazywanych informacji i komunikacji
z osobami, których dane przetwarza.
2. Firma dba o dotrzymywanie prawnych terminów realizacji obowiązków
względem osób.
3. Firma wprowadza adekwatne metody identyfikacji i uwierzytelniania osób dla
potrzeb realizacji praw jednostki i obowiązków informacyjnych.
4. W celu realizacji praw jednostki Firma zapewnia procedury
i mechanizmy pozwalające zidentyfikować dane konkretnych osób przetwarzane
przez Firmę, zintegrować te dane, wprowadzać do nich zmiany i usuwać je w
sposób zintegrowany.
6. Firma dokumentuje obsługę obowiązków informacyjnych, zawiadomień i żądań
osób.
§8
[obowiązki informacyjne]
1. Firma określa zgodne z prawem i efektywne sposoby wykonywania obowiązków
informacyjnych.
2. Firma informuje osobę o przedłużeniu ponad jeden miesiąc terminu na
rozpatrzenie żądania tej osoby.
3. Firma informuje osobę o przetwarzaniu jej danych, przy pozyskiwaniu danych tej
osoby.
4. Firma informuje osobę o przetwarzaniu jej danych, przy pozyskiwaniu danych o
tej osobie niebezpośrednio od niej.
5. Firma określa sposób informowania osób o przetwarzaniu danych
niezidentyfikowanych, tam, gdzie to jest możliwe.
6. Firma informuje osobę o planowanej zmianie celu przetwarzania danych.
7. Firma informuje osobę przed uchyleniem ograniczenia przetwarzania.
8. Firma informuje odbiorców danych o sprostowaniu, usunięciu lub ograniczeniu
przetwarzania danych (chyba że będzie to wymagało niewspółmiernie dużego
wysiłku lub będzie niemożliwe).
9. Firma informuje osobę o prawie sprzeciwu względem przetwarzania danych przy
pierwszym kontakcie z tą osobą.
10. Firma bez zbędnej zwłoki zawiadamia osobę o naruszeniu ochrony danych
osobowych, jeżeli może ono powodować wysokie ryzyko naruszenia praw lub
wolności tej osoby.
§9
[żądania osób]
1. Realizując prawa osób, których dane dotyczą, Firma wprowadza proceduralne
gwarancje ochrony praw i wolności osób trzecich. W szczególności w przypadku
powzięcia wiarygodnej wiadomości o tym, że wykonanie żądania osoby o
wydanie kopii danych lub prawa do przeniesienia danych może niekorzystnie
wpłynąć na prawa i wolności innych osób, Firma może się zwrócić do osoby w
celu wyjaśnienia wątpliwości lub podjąć inne prawem dozwolone kroki, łącznie z
odmową zadośćuczynienia żądaniu.
2. Firma informuje osobę o tym, że nie przetwarza danych jej dotyczących, jeśli
taka osoba zgłosiła żądanie dotyczące jej praw.
3. Firma informuje osobę, w ciągu miesiąca od otrzymania żądania,
o odmowie rozpatrzenia żądania i o prawach osoby z tym związanych.
4. Na żądanie osoby dotyczące dostępu do jej danych Firma informuje osobę, czy
przetwarza jej dane, oraz informuje osobę o szczegółach przetwarzania, zgodnie z
art. 15 RODO, a także udziela osobie dostępu do danych jej dotyczących. Dostęp
do danych może być zrealizowany przez wydanie kopii danych, z zastrzeżeniem,
że kopii danych wydanej w wykonaniu prawa dostępu do danych Firma nie uzna
za pierwszą nieodpłatną kopię danych dla potrzeb opłat za kopie danych.
5. Na żądanie Firma wydaje osobie kopię danych jej dotyczących
i odnotowuje fakt wydania pierwszej kopii danych. Firma wprowadza
i utrzymuje cennik kopii danych, zgodnie z którym pobiera opłaty za kolejne kopie
danych. Cena kopii danych skalkulowana jest na podstawie oszacowanego
jednostkowego kosztu obsługi żądania wydania kopii danych.
6. Firma dokonuje sprostowania nieprawidłowych danych na żądanie osoby. Firma
ma prawo odmówić sprostowania danych, chyba że osoba w rozsądny sposób
wykaże nieprawidłowości danych, których sprostowania się domaga. W
przypadku sprostowania danych Firma informuje osobę o odbiorcach danych, na
żądanie tej osoby.
7. Firma uzupełnia i aktualizuje dane na żądanie osoby. Firma ma prawo odmówić
uzupełnienia danych, jeżeli uzupełnienie byłoby niezgodne z celami przetwarzania
danych. Firma może polegać na oświadczeniu osoby co do uzupełnianych
danych, chyba że będzie to niewystarczające w świetle przyjętych przez Firma
procedur, prawa lub zaistnieją podstawy, aby uznać oświadczenie za
niewiarygodne.
8. Na żądanie osoby Firma usuwa dane, gdy:
1) dane nie są niezbędne do celów, dla których zostały zebrane, ani przetwarzane
w innych zgodnych z prawem celach,
2) zgoda na ich przetwarzanie została cofnięta, a nie ma innej podstawy prawnej
przetwarzania,
3) osoba wniosła skuteczny sprzeciw względem przetwarzania tych danych,
4) dane były przetwarzane niezgodnie z prawem,
5) konieczność usunięcia wynika z obowiązku prawnego,
6) żądanie dotyczy danych dziecka zebranych na podstawie zgody
w celu świadczenia usług społeczeństwa informacyjnego oferowanych
bezpośrednio dziecku.
9. Firma określa sposób obsługi prawa do usunięcia danych w taki sposób, aby
zapewnić efektywną realizację tego prawa przy poszanowaniu wszystkich zasad
ochrony danych, w tym bezpieczeństwa, a także weryfikację, czy nie zachodzą
wyjątki, o których mowa w art. 17 ust. 3 RODO.
10. Jeżeli dane podlegające usunięciu zostały upublicznione przez Firmę, Firma
podejmuje rozsądne działania, w tym środki techniczne, by poinformować innych
administratorów przetwarzających te dane osobowe o potrzebie usunięcia
danych i dostępu do nich.
11. W przypadku usunięcia danych Firma informuje osobę o odbiorcach danych,
na żądanie tej osoby.
12. Firma dokonuje ograniczenia przetwarzania danych na żądanie osoby, gdy:
1) osoba kwestionuje prawidłowość danych – na okres pozwalający sprawdzić ich
prawidłowość,
2) przetwarzanie jest niezgodne z prawem, a osoba, której dane dotyczą,
sprzeciwia się usunięciu danych osobowych.
Opracowanie
Maciej Włodarczyk